VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ (DVPP)
INFORMACE A PROPOZICE k vzdělávacímu programu v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
"HASÍK CZ - PREVENTIVNĚ VÝCHOVNÍ ČINNOST V OBLASTI POŽÁRNÍ OCHRANY A OCHRANY OBYVATELSTVA" |
Realizátor:
|
Citadela Bruntál, z.s. Krnovská 9, 792 01 Bruntál
IČ: 65893603 DIČ: CZ65893603
(nejsme plátci DPH)
Tel: 554 714 724 E-mail: citadela@iol.cz
Bankovní spojení (č.ú.): 107-9205880217/0100
|
Lektorský tým: |
Mgr. Miroslav Piňos - psycholog, vedoucí lektor výcviku Bohdan Mikulka - příslušník HZS, lektor výcviku Štěpán Mikulka - příslušník HZS, lektor výcviku |
Termín konání: |
bude upřesněn po dohodě se zadavatelem |
Místo konání: |
bude upřesněno po dohodě se zadavatelem |
Hodinová dotace: |
30 hodin rozdělených do pěti výcvikových dnů |
Cílová skupina: |
školní metodik prevence výchovný poradce učitelé základních a speciálních škol učitelé nižšího stupně víceletého gymnázia |
Počet účastníků: |
max. 26 |
Účastnický poplatek: |
1 účastník celkem 2 100,- Kč (lektorné + metodické materiály) |
|
Absolventi obdrží osvědčení dle akreditace MŠMT č.j. MSMT-7816/2019-1-240
INFORMACE K PŘIHLÁŠENÍ
Přihlášky slouží pro vnitřní potřebu Citadela Bruntál, z.s., příp. jako podklad pro kontrolní orgány.
Stažení propozic a přihlášky ve formátu Word bude po stanovení termínu akce umožněno: ZDE |
Citadela Bruntál, z.s. ručí za ochranu osobních údajů v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních dat.
Bezplatné storno přihlášky lze provést pouze písemně, doručením odhlášky na adresu realizátora 10 pracovních dnů před zahájením akce.
Den konání akce se nezapočítává do lhůty pro storno.
Uzávěrka závazných přihlášek byla stanovena na den: termín nestanoven
Řádně vyplněné a podepsané přihlášky s razítkem vysílající školy (školského zařízení) je nutné zaslat v písemné formě na adresu:
Citadela Bruntál, z.s., Krnovská 9, 792 01 Bruntál
INFORMACE K ÚHRADĚ KURZU
A. LEKTORNÉ A REŽIJNÍ NÁKLADY
Cena: |
1 účastník celkem 2 100,- Kč |
Cena zahrnuje: |
lektorné, náklady na dopravu a ubytování lektorů, tištěné materiály, pronájem výcvikových prostor, režijní náklady realizátora |
Cena nezahrnuje: |
dopravu, ubytování a stravování účastníků kurzu |
|
B. UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ
Místo konání: |
bude upřesněno po dohodě se zadavatelem |
Ubytování: |
bude upřesněno po dohodě se zadavatelem |
Stravování: |
bude upřesněno po dohodě se zadavatelem |
|
C. POKYNY K ÚHRADĚ:
Všem závazně přihlášeným účastníkům bude vystavena a odeslána faktura s rozpisem úhrad.
Úhradu je nutno provést po obdržení faktury (na základě závazné přihlášky účastníka) v takovém termínu, aby do zahájení vzdělávací akce byla požadovaná částka připsána na účet realizátora č. 107-9205880217/0100
vedeného u KB a.s., pobočka Bruntál.
Jako variabilní symbol bude uvedeno číslo faktury (slouží pro identifikaci vaší platby).
Podrobnější informace Vám v případě zájmu poskytneme na tel. čísle 605 829 897 (Mgr. Piňos).
D. ANOTACE VZDĚLÁVACÍ AKCE:
Zkušení lektoři vzdělávací akce jsou m.j. autory publikace “Výchova dětí v oblasti požární ochrany” - příručka pro učitele základních a speciálních škol, vydané
Ministerstvem vnitra - generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR pro potřeby Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR v roce 2004.
Obsah vzdělávací akce bezprostředně navazuje na jednotlivá témata obsažená v příručce.
V teoretické části jsou prezentovány základní informace o požární ochraně počínající právními předpisy přes popis principů hoření a nebezpečných zplodin vznikajících při hoření, průběh požáru a způsoby
jeho hašení, druhy hasicích přístrojů a jejich použití, základní popis činnosti jednotek požární ochrany při mimořádné události až po základní témata první pomoci a zdravovědy.
Budou uvedeny i základní přístupy k jednotlivým oblastem pro dosažení poutavého a zajímavého výkladu dané problematiky.
V části metodické jsou pak prezentovány konkrétní příklady výkladu jednotlivých témat včetně způsobu ověřování znalostí dětí, a to rozděleně pro první a druhý stupeň základního školství.
Vzdělávací akce je koncipována tak, aby učitel dokázal přenášet informace (témata výuky) o dané problematice na děti příslušné věkové skupiny.
Témata výuky:
1. stupeň základního školství
Kdo to jsou hasiči, co je jejich práce (hasiči a moje osobní zkušenost s nimi)
Jak poznáme hasiče (ukázka dýchacího přístroje)
Co je to bezplatná telefonní linka tísňového volání
V čem je nebezpečné zneužití tísňových telefonních čísel, jak správně nahlásit požár
Hasiči jedoucí k zásahu a děti na silnici
Který oheň je "dobrý" a který oheň je "zlý" (proměna dobrého ohně ve zlý)
Nalezené zápalky a "hra" s nimi
Co dělat, když na mě hoří oblečení a jaké jsou základní zásady první pomoci při jednoduchých popáleninách
Odkud hrozí nebezpečí u nás doma a na co nezapomenout při odchodu z domu
Jak poznám, když hoří u nás doma a co dělat
Domácí únikový plán, způsob vyhlášení poplachu a únikové cesty na škole
Co je to varovný signál a co budu dělat, když jej uslyším
2. stupeň základního školství
Hasiči a moje nové osobní zkušenosti s nimi (upřesnění dalších činností hasičů)
Co je to IZS a číslo112 - jednotné evropské číslo tísňového volání
Nahlášení dopravní nehody a hlášení události pomocí krátké textové zprávy (SMS)
Širší souvislosti přeměny "dobrého" ohně v oheň "zlý" a to především ve vztahu k nezodpovědnému jednání dětí i dospělých (zodpovědnost za mladší sourozence)
Podrobnější a více aktivní první pomoc při popáleninách
Co to jsou hasicí přístroje a "ohňový trojúhelník"
Lesní požáry a požáry v přírodě
Další informace týkající se tématu "Na co nezapomenout při odchodu z domu"
Jak poznám, když hoří u nás doma a co dělat (odkud hrozí nebezpečí u nás doma)
Nebezpečné plyny při požáru, první pomoc při nadýchání se kouře a co to je požární hlásič
Únikové cesty veřejných budov a požární poplach v naší škole
Co je to varovný signál a co dělat, když jej uslyším
Co dělat, když bude nařízena evakuace z místa bydliště - zásady opuštění bytu a obsah evakuačního zavazadla
Jak se budu chránit při úniku nebezpečných látek (prostředky improvizované ochrany - rozdíly oproti utěsnění místnosti při požáru)
Další nebezpečí v přírodě i ve městě
E. VZDĚLÁVACÍ CÍL
V teoretické části se pedagogové seznámí se základním souborem informací o problematice požární ochrany na poli prevence i represe. Nejedná se v žádném případě o pokus zahltit je odbornými
informacemi z oboru, který vydá na několikaleté studium. Lze však říci, že základní informace jsou prezentovány tak, abyste pedagogové byli schopni reagovat na případné dotazy žáků a zároveň, aby sami žáci měli možnost pochopit některé důležité
souvislosti.
V metodické části jsou zpracovány nejdůležitější informace z obsáhlé záchranářské tématiky, které jsou vždy uzpůsobeny dané věkové skupině dětí. Členění jednotlivých bloků není nahodilé, ale vychází z
dlouholetých praktických zkušeností lektorů, kteří se problematikou požární ochrany zabývají v rámci preventivně výchovné činnosti na školách.
F. HARMONOGRAM VZDĚLÁVACÍ AKCE
Třídenní úvodní metodický kurz |
hodinová dotace |
témata |
lektor |
Časový harmonogram - 1. výcvikový den |
1330 - 1400 |
- |
Prezentace a zahájení |
|
1400 - 1445 |
1,0 |
Úvodní komunita |
psycholog, lektoři HZS |
1455 - 1625 |
2,0 |
Analýza stavu PVČ v oblasti PO a OO v ČR; Filozofie a principy preventivně výchovného působení na děti |
lektoři HZS |
1640 - 1810 |
2,0 |
Integrace programu PVČ do systému školství; prostředí pro realizaci; zásady práce s dětmi |
psycholog, lektoři HZS |
1810 |
- |
Sebereflexe - příprava vlastní ukázky prevent. bloku |
(účastníci výcviku) |
Časový harmonogram - 2. výcvikový den |
0800 - 0845 |
- |
Ranní komunita |
psycholog, lektoři HZS |
0855 - 0940 |
1,0 |
Schémata programu preventivně výchovné činnosti |
lektoři HZS, psycholog |
0950 - 1120 |
2,0 |
Skupinové a individuální rozdíly v práci s dětmi |
psycholog |
1120 - 1220 |
- |
oběd |
|
1220 - 1350 |
2,0 |
Práce na škole (1. stupeň) - ukázkový blok - I. část (dílna) |
lektoři HZS, psycholog |
1400 - 1445 |
1,0 |
Specifické situace v práci s dětmi - s čím se můžeme setkat a možnosti řešení |
psycholog |
1500 - 1630 |
2,0 |
Práce na škole (1. stupeň) - ukázkový blok - II. část (dílna) |
lektoři HZS, psycholog |
1640 - 1810 |
2,0 |
a) Efektivní působení na děti, úloha motivace, dětská asertivita b) Sociální situace a strach |
psycholog |
1845 |
- |
Sebereflexe - příprava vlastní ukázky prevent. bloku |
(účastníci výcviku) |
Časový harmonogram - 3. výcvikový den |
0830 - 0850 |
- |
Ranní komunita |
psycholog, lektoři HZS |
0900 - 0945 |
1,0 |
Komunikační dovednosti v práci s dětmi |
psycholog |
0950 - 1120 |
2,0 |
Práce na škole (2. stupeň) - ukázkový blok - I. část (dílna) |
lektoři HZS, psycholog |
1130 - 1215 |
- |
oběd |
|
1215 - 1345 |
2,0 |
Práce na škole (2. stupeň) - ukázkový blok - II. část (dílna) |
lektoři HZS, psycholog |
1400 - 1500 |
- |
Závěrečná komunita |
psycholog, lektoři HZS |
1400 |
- |
Ukončení úvodního kurzu |
|
Dvoudenní supervizní seminář |
hodinová dotace |
témata |
lektor |
Časový harmonogram - 1. den semináře |
0900 - 0930 |
- |
Prezentace a zahájení |
|
0930 - 1030 |
1,0 |
Úvodní komunita |
psycholog, lektoři HZS |
1045 - 1215 |
2,0 |
Workshop I. - Praktické zkušenosti z práce s dětmi 1. stupně - (ukázky úvodních bloků, metodika, zkušenosti, diskuse) |
psycholog, lektoři HZS |
1215 - 1315 |
- |
oběd |
|
1315 - 1445 |
2,0 |
Workshop II. - Praktické zkušenosti z práce s dětmi 1. stupně - (ukázky úvodních bloků, metodika, zkušenosti, diskuse) |
psycholog, lektoři HZS |
1500 - 1645 |
2,0 |
Workshop III. - Praktické zkušenosti z práce s dětmi 2. stupně - (ukázky úvodních bloků, metodika, zkušenosti, diskuse) |
psycholog, lektoři HZS |
1645 |
- |
Sebereflexe |
(účastníci výcviku) |
Časový harmonogram - 2. den semináře |
0900 - 0945 |
- |
Ranní komunita |
psycholog, lektoři HZS |
1000 - 1145 |
2,0 |
Workshop IV. - Praktické zkušenosti z práce s dětmi 2. stupně - (ukázky úvodních bloků, metodika, zkušenosti, diskuse) |
lektoři HZS, psycholog |
1200 - 1300 |
1,0 |
Sebereflexe a evaluace prezentované práce účastníku vzdělávání s dětmi |
psycholog |
1315 - 1415 |
- |
Závěrečná komunita |
psycholog, lektoři HZS |
1415 |
- |
Ukončení semináře |
|
|
Pozn.: Víkendový seminář proběhne po cca. 3 - 5ti týdnech od úvodního kurzu, jakmile si účastníci vzdělávání ověří metodiku práce s konkrétním kolektivem dětí!
G. POČET ÚČASTNÍKŮ A UPŘESNĚNÍ CÍLOVÉ SKUPINY PEDAGOGŮ
Vzdělávání (v rámci DVPP) je určeno pro pedagogické pracovníky (učitele 1. a 2. stupně ZŠ, speciálních škol, nižších orčníků víceletých gymnázií a rovněž pro školní a oblastní metodiky prevence, výchovné
poradce), kteří zabezpečují výuku “Ochrany člověka za mimořádných událostí” dle pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR č.j. 12 050/03-22.
Předpokládaný počet účastníků jednotlivé vzdělávací akce je 25 až 30 osob.
|